Teimme Akin Harrikaan ensimmäisen öljynvaihtohuollon itse.
Japanilaisiin pyöriin verrattuna HD on aika omintakeista suunittelua.
Asiaa ei helpota yhtään tuuma-avainten käyttö.
Asentamiseen tarvittiin tuumatyökaluja, joita onneksi ostimme jo
kesäloma matkalta Tuurista Keskiseltä.
Öljyksi tarvittiin dieseliin sopivaa moottoriöljyä, vaikka pyörä
käy bensalla ?!
Siis ohjekirjan mukaan ...
Tuon lisäksi vaihteistoöljy tarvittiin erikseen ...
Siis ...
Kuvassa tuo vasemman puoleinen purkki.
Se on samanlaista "jäykkää tervaa" kuin minun Yamahan kardaaniakselissa tai skoottereiden peräöljy.
Miksi tarvitaan kahdet eri öljyt, kun Japanilaiset pyörät pärjäävät yksillä ?
HD firma myy omia öljyjä, jotka ainakin minä korvaisin jollakin vähemmän kaupallisella Eurostandardi öljyillä.
Vaihteistoöljy valutettiin pois moottorin alla olevasta pultin
reiästä. Itse pohjapropu oli varustettu kumisella o-renkaalla ? !
Yleensä muissa moottoripyörissä se on varustettu pehmeällä metallitiivisteellä, niin kuin myös autoissa.
Lisäksi pohjapropun kierteisiin tarvittiin putkiteippiä. Tosi
kummallista.
Öljy lisättiin enskan tarkistus luukusta sisälle. Luukun pultit olivat
myös varustettu kumisella o-renkaalla ja kiinnitetty ruuvilukitteella sen
lisäksi ?!
Moottoriöljy poistettiin pohjassa valmiina olevaa letkua pitkin.
Letku oli tukittu muutaman sentin pituisella muovitulpalla.
Muovitulppa oli kiinnitetty letkuun putkiklemmarilla.
Omituista suunnittelua.
Öljynsuodatin oli normaali, moderni, kuorellinen ja moottorin
ulkopuolinen.
Muutama ongelma meillä kuitenkin oli.
Öljynsuodattimen vieressä aivan liian lähellä oli anturi, joka voisi rikkoutua avatessa.
Olimme ottaneet asian huomioon ennakkoon ja Aki oli ostanut valmiiksi
peltisen avaimen.
Ohutreunainen avain aukaisee suodattimen päädystästä vääntämällä.
Seuraava iso ongelma oli se, että suodatin oli väännetty niin lujaa
kiinni ettei lähtenyt auki käsivoimilla.
Onneksi minulla oli pitkä T-avain ja massavasara. Silti aukaisu
vaati töitä melkoisesti.
Lopulta suodatin lähti auki, mutta peltiavain ei enää lähtenyt
suodattimesta irti kuin tuurnalla hakkaamalla.
Laitoimme uuden suodattimen ja öljyt pyörään ja sitten käynnistimme
pyörän.
HD käynnistyi helposti ja mistään ei vuotanut öljyä.
Hyvä me !
Lopuksi voi vain todeta, että aina toisten asennusten jäljiltä on yllätyksiä.
Ajatelmia:
Öljynsuodatin oli väänetty kuivana kiinni, ilman kumitiivisteen voitelua.
Tai sitten asennettu törkeästi koneella ilman momenttia.
Kysessä ei ollut HD ongelma.
HD on
melko erilainen pyörä mitä olemme tottuneita huoltamaan.
Aina oppii jotakin uutta.
Ps. Joku lukija valitti hieman kirjoitetusta lauseesta vaihteistoöljy ja siitä mistä tämä tökötti laitetaan sisälle ... no minusta on aivan sama onko tuo sitten voimansiirtoöljy tai vaihteistoöljy .
No mitä väliä jos asia ymmärretään.
Ohje lienee tärkeämpi kuin nimet, ja se pieni opastus tuleville Hd miehille tai naisille.
Ps. tämä on linkki jälkikäteen tuosta seuraavaan öljy ongelmaan. Ja muuhunkin huvittavaan.
http://mckucko.blogspot.com/2018/06/hd-n-huolto-2.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti