lauantai 4. lokakuuta 2014

Ketjujen ja ratttaiden vaihto.

Molemmat Hondat kaipasivat uusia ketjuja ja rattaita.
Mietimme mistä hankkisimme osat edullisemmin.
Patrick keksi, että netistä Englannista tilaamalla saisimme ne kaikista halvimmalla.
Hän tilasi sieltä Lextek ketjut, etu- ja takarattaan.
Osat tulivat hienosti kotiin ja halvalla.
















Asensimme osat paikoilleen tänään.
Työ oli kovin helppo. Ensin piti avata koneen poski.
Aukaista tarvitsi vain kaksi pulttia ja irrottaa vaihteen siirtäjän tanko.
Myöskin eturatas oli vain kahdella pultilla kiinni. Se ei tarvinnut edes ulosvetäjää.
Ketjut olivat kiinni ketjulukolla. Vanhojen irrottamiseen ja uusien asentamiseen ei tarvinut kuin ruuvimeisselin.
Uudet ketjut olivat juuri sopivan pituiset uusien erikokoisten rattaiden kanssa.
Vaihdoimme samalla kertaa myös pyörien välityssuhdetta.
















Takarattaan vaihtamiseksi piti irottaa koko takarengas.
Asiassa oli se hyvä puoli, että pystyi voitelemaan samalla kertaa myös taka-akselin.
















Tässä ovat paikoillaan uudet kullanväriset ketjut ja takaratas.
Uusissa ketjuissa olivat valmiina hyvät rasvat, joten niitä ei tarvinut edes voidella.
Lopuksi piti laittaa vielä ketjusuoja paikoilleen.

















Koeajoa ei voinut kunnolla suorittaa, koska alkoi satamaan vettä meidän kiusaksi..
Kahden Hondan ketjujen irrotus ja uusien paikoilleen laitto vei aikaa noin 5h.
Työ oli kivaa ja suhteellisen helppo tehdä. 

Jälkikirjoitus :
Koeajo on suoritettu, ja voin kertoa että rattaiden piikkimäärien muuttaminen onnistui 100%.
Huutavat yläkierrokset katosivat ja kullakin vaihteella voi vääntää pidemmälle kiihdyttäessä.
Huiputkin taisivat kasvaa.
Harmi, ettei tuota ole ymmätänyt tehdä aikaisemmin.
Myös englannninkielisillä Honda Rebel saiteilla ovat päätyneet samoihin ajatuksiin
oikeista piikkimääristä kuin me.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti