Akin HD : n takarengas oli vaihtokunnossa. Dunlop ei ollut muutenkaan hyvä renkaana.
Ensimäinen hommamme oli mahduttaa vakiomallinen MP nostin pyörän alle. Harrikan kanssa pitää kikkailla hieman ja niinpä asetimme lankut lattialle. Sitten työnsimme HD : n lankkujen päälle.
Näin nostin mahtui sen alle. Pyörä piti tietenkin sitoa remmeillä kiinni kunnolla, sillä olisihan se katastrofi pudottaa pyörä nostimelta kyljelleen.
Ettäkö miksi teimme näin ?
Tässä mallissa on taka-akseli pakoputkien kohdalla. Joten ei voi koputella akselia suoraan pois.
Joku ottaisi pakoputket tieltä pois, jotta työn saisi tehtyä.
Tuo ei kyllä kannata useimmissa pyörissä. Kun pakoputki on lämmennyt ja laajentunut tiiviiksi paikalleen, niin ei kannata aloittaa niiden iroittamista. Usein tuosta seuraa vain ongelmia.
Me päätimme irottaa iskarit alapäästään, jolloin takaswingi laskisi renkaan lattian tasoon.
Löysäsimme tietenkin vetoremmiä ja nyppäsimme jarrupalan pois haittaamasta.
Nytpä homma ei mennytkään putkeen niin kuin halusimme ... Swingi ei laskeutunutkaan alas niin kuin olisi olettanut.
Nyt lykkään etukäteen tämän kuvan josta näette miksi homma ei luistanut.
Pakoputkeen littyvä musta pyöreä putki ja takaswingi ei mahtunut toistensa ohitse. Syynä oli "ryssitty hitsaus" roiskeineen sekä jokin turha hitsattu jarrukappale. Ilmeisesti on ajateltu, että joku tohelo ei vaan satuttaisi varpaitaan ja nostaisi sitten oikeudenkäyntiä Amerikkalaiseen tapaan.
Me laitoimme meisselin tuohon väliin ja kampesimme sillä hieman. Nyt takarengas laskeutui kauniisti lattian tasolle. Jolloin kykenimme irottamaan esteettä taka-akselin.
Taka-akselin pakoputken puoleinen mutteri avataan. Sitten koputellaan kierteitä rikkomatta akseli pois.
Itse olen veistellyt puusta sopivan tuurnan ja käytän hellävaraista massavasaraa tuohon työhön.
Ei sitten tule rikottua mitään vahingossa.
Nyt on akseli hienosti poistettu.
Kun halutaan rengas vetoremmistä pois, niin senkuin vain työnnetään rengasta hieman eteenpäin ja näin renkaan vanteinen saa hyvin poistettua.
Ps. Vielä kerran ylhäällä tuo ongelma kohta, jollaista en ole ikinä Japanilaisissa pyörissä kohdannut.
Näin Dunlop poistui vanteineen.
Seuraavaksi oli tietenkin uuden renkaan vaihto vanteelle.
Kun monessakaan autoliikkessä ei ole Mp sopivaa rengaslaitetta, niin työ teetettiin Stormilla.
Uusi rengas on Michelin, jonka Aki oli ostanut Motonetistä, koska se oli halvin siellä ja sen sai hyllystä heti tilaamatta.
Kun uusi rengas oli vanteella niin sitten puhdistimme akselin ja laitoimme siihen uudet akselirasvat.
Tuo on tärkeä muistaa.
Pujottelimme vetohihnan kohdalleen. Koputelimme akselin prikkoineen paikoileen. Ja kiristimme sen ohjekirja momentiin.
Niin työhön tarvitaan tietenkin momentti avain. Jarrupalakin pitää muistaa asentaa takaisin.
Sitten laskimme hitaasti pyörää alaspäin. Jostakin syystä homma toimi nyt helpommin, ilman että tarvitsi kammeta mitään. Jäljellä oli kahden iskarin pultin kiristäminen momentilla paikoileen.
Viimeinen työ oli säätää vetoremmin kireys kohdilleen. Sekin sujui, kuin leikki ... koska meillä oli manuaali.
Ps. Pyörän ajo-ominaisuudet paranivat heti uuden renkaan myötä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti