Jos joku jo luuli, että me olisimme lopettaneet blogi kirjoittelun, niin hän on aivan väärässä.
Puhumatta paras ... Viime vuonna oli hautajaiset ja heti perään paljon rakennus hommia etc.
Kaivoimme taas kerran moottoripyörämme talvisäilytys tallista esille. Siirsimme ne omaan autotallimme, joka tarkoittaa auton pihalle siirtämistä MP ajokauden ajaksi. Myöhäisen aloittelun syy on taloyhtiömme katttoremontti. Rautaa, telineitä ja nostureita riitää pihalla harmiksi asti.
Normaalisti on voinut vaihtaa talvirenkaat tallin edustalla, mutta nyt tuo homma piti siirtää landelle.
Kun sain tuon homman tehtyä, jäljelle jäi moottoripyörien huoltotoimet, sekä akkujen kiinittäminen.
Oma Yamaha toimi heti hyvin, muuten ... mutta en saanut tuliterää akku remmiä millään paikoilleen. Siis se oli ärsyttävän uusi ja jäykkä. Nukutun yön jälkeen sain tuliterän akkuhihnan heti paikoilleen.
Akkumme ovat nyt vihdoinkin uusia vuotamattomia hyytelöakkuja. Vanha, kun oli sellainen perinteellinen nosta korkkia ja kaada lisää akkuvettä lataa kauan ja nauti sitten menosta.
Tiialla oli samanlainen happoja vuotava vanhan akun ongelma.
Onneksi nyt löytyi minulle akku erittäin halvalla Motonet ja Tiialle piti hakea erikseen akku Storm firmasta. Ostin ne jo kaksi kuukautta sitten.
Kun Viragot ovat superkestäviä ikiliikkujia, niin näihin saa nykyisin hyytelöakut. Syy on sellainen, että Viragot liikkuvat edelleen. Eivät siis hajoa normaali käytöllä. Katselkaa vaikka Yamaha Virago myynti ilmoituksien määrää, että kuinka ihmeellisen paljon niitä on edelleen myynnissä.
Hintansa puolesta ei Lithium akku vielä kannataa. Koska hyytelöakkuja saa samalla rahalla vajaan piirun verran, noin 4 kappaletta nykyhinnoilla. Kannatta ehkä miettiä tuota.
Eilen siirryin Patrickin Honda Rebel akun asentamiseen. Nyt tämä Biltema hyytelöakku oli hengetön.
Joten Patrickin Honda Rebeliin pitää ostaa Biltemasta uusi akku. Vanha hyytelö akku kesti tavattoman kauan.
Nyt lukijan ei pidä miettiä mitään blogimme vanhaa asiaa Rebelin akun kestosta, koska meillä on kaksi samanlaista Honda Rebeliä. Toinen identtinen moottoripyörä on nykyisin Susannalla Suomen Lapissa.
Jatkan hieman tarinaa ... Yleensä tankkaamme Shellillä. Mutta Itäkeskuksen Shell on remontissa syyskuuhun asti. Toista lähi Shelliä boikotoin, koska tarjosin mottoripyöriemme vanhoja akkuja heidän kierrätys konttiin. Joka on edelleen olemassa, mutta myyjä sanoi että he eivät ota enää akkuja vastaan.
Jäteöljyt ja muut sellaiset kelpaavat edelleen. Varsinaiseen kierrätyskeskukseen on matkaa.
Tiedän tuon paikan, missä pitää jonotella pitkiä aikoja. Ketä tuollainen huono palvelu kiinnostaa.
Laittaa ihmetyttämään millä joku vanhus vie akkunsa sinne mihin ei kulje mikään julkinen liikenne.
Varsinkin, kun on nykyisin mitä ihmeellisempiä akku käytöisiä laitteita jopa vanhuksille.
Taitavat mennä jatkossa kaikki akut normaali roskiin tai huonosti käyden jonnekin ojaan.
Tämä huononnus ei siis koske vain pelkästään meitä motoristejä. Joten pieni marmatus on aiheellista.
No sitten tämä pieni bensa ongelma. Moottoripyörissä ei ole bensamittaria. Joten nykyinen mittari toimii jollakin arviokaupalla,jolloin kysyy paljonko tankkaat. Arvioi sitten kuinka paljon tarvitset bensaa. Mottoripyörillä se ollut yleensä tankki täyteen. Mutta mitä se tarkoitaa nykyisin käytännössä ?
Laske sitten siitä joka ajettu kilometri.
Ja mistä ihmeestä muistat talvi säilytys bensan määrän "vuoden päästä".
Uudet mittarit ovat selkeä huononnus asiaan. Joku olevinaan fiksu voi väittää minun olevan fossiili.
No eihän se noin mene, jos vaikka kone bugittaa. Niin ompahan sinulla pikku ralli hoitaa fyrkat himaan.
Jos sitten olisit tilapäisesti PA , niin olisihan sitten olemista ilman safkaa.
Koska en halua tankata lähi Shellillä enää ikinä, akku jupakan myötä ja toinen minua miellyttävä lähi Shell on remontissa. Sopivasti sain kotiini kaupan kanta-asiakas tarjouksen, jolloin voin ostaa normaali kaupasta muutaman kanisterin pienkone bensaa.
Normaali bensan hinnalla, joten kävin kiinni tarjoukseen ja sain laitettua lisä bensiiniä moottoripyöriemme tankiin.
Tuo tarkoitaa, että pääsen nyt tankaamaan aivan jossakin muualla haluamallani bensa-asemalla.
Mitä on pienkone bensiini ? Se on bensiiniä, joka säilyy talvikauden ylitse hyvin, taikka veneissä, ruohonleikkureissa, moottorisahoissa etc.
Kysessä on alkylaatibensiini, joka on normaali bensaa kalliinpaa yleensä, vaan ei nyt minulle tällä kertaa.
Ps. Maailmassa ei mikään muutu koskaan, jos palvelut karkaavat aina vain kauemmaksi. Se käytännössä tarkoitaa, että sinä maksat aivan kaikesta turhasta.
Lyhyesti esimerkiksi aikanaan jätepaperi oli tuote, josta jobbari maksoi koti asiakkaalle kilo hinnan 50-60 luvulla.
Jobbari toimitti ison erän paperifirmalle ja teki hieman voittoa. Entäs nyt taloyhtiö maksaa jätepaperin pois viennistä.
Miloinka paperi muuttui jätteeksi ???
Vielä jatkoa parinpäivän päästä :
Honda Rebel edustaa teknisesti meidän vanhinta moottoripyörä kantaa olevaa versiota. Tuo tarkoittaa, että tätä pyörämallia on tehty "ikuisuuden". Koska tämäkin moottoripyörämalli on lajiltaan myöskin ikiliikkuja Yamaha Viragon tapaan, niin ainakin vielä tähän saa helposti osia.
Kuitenkin nyt teki tiukkaa hankkia tähän pyörään akku.
Sen myyjä on Biltema. Tosin minun paperisessa kataloogissa oli akun koko merkitty väärin. Tämän sotkun selvittäminen vei aikaa. Koska akkukotelo on metallia, niin ei sitä voi venyttää kovin helpolla.
Tilaakaan ei ole tuolle yritykselle
Lopulta minulle selvisi, se että katalogissa ja akku pakkauksessa oli sentin mittavirhe akun koosta.
Siis akku oli kuitenkin , ... täysin oikean kokoinen!
Joten hain uuden akun jo aamu varhaisella.
Sitten menin Prismaan missä oli myöskin pieni kanta-asiakas alennus alkylaatti bensiinistä.
Tosin tämä oli aavistuksen kallimpaa kuin edelliset kanta-asiakas ostoksemme.
Ostin yhden kanisterin Hondaa varten Prismasta.
Tämä toinen Honda on seissyt lähinnä kaksi ajokautta. Olen ajanut sillä vain pari kertaa pyörän käyttö kunnon säilyttämiseksi.
Kun tankkasin sen tällä ihme bensalla ja uudella akulla, niin tämä Honda Rebel hyrähti sekunnissa käyntiin. Normaalisti tämä on meidän vaikein pyörä käynnistymään aina talven jäljiltä.
Käynnistys tapahtui sekunneissa kuten meidän Yamahahoilla. Mitä voimme päätellä jatkossa, että tarvitsemmeko bensa boosteria tai pelkästään kanisterin tätä pienkone bensaa talvikauden tankkin ?
Minusta tämä jälkimäinen on koostumukseltaan häkellyttävää ... joten kallistuisin suoraan siihen.
Ps. Kanistereissa on sama valmistaja, mutta eri etiketti ruoka-kauppaketjun mukaan. Sekä kuvassa uusi vuotamaton geeli akku Honda Rebeliin.
Alin hinta tuolle alkylaatti bensalle on keskimääräisesti firma Kärkkäinen ilman tarjousta aina.
Joten pohjoisen ihmiset tarttukaa tuohon, näissä talvi säilytys jutuissa.
Hyvää tavaraa sanoisin 🙂 !!!
Nyt hymyilyttää kovasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti