torstai 4. heinäkuuta 2013

Huolto

Vanhana ostettu pyörä ja huollot täysin toisten jäljiltä.
Aloitimme Yamahaan öljynvaihtohuollon.tulevaa lomamatkaa varten.
Pohjaproppu auki ja vanha tökötti pulppui hitaasti ulos. Öljy näyttikin jo aika mustalta.
Jos joku luulee, että öljy kuuluisi ola kirkkaampaa ... niin ei se niin ole!
Öljyn tehtävä on voidella ensijaisesti , mutta myös kerätä itseensä karstat ja muut epäpuhtaudet.
Tämä tökötti oli siis toiminut oikein.
















Öljynsuodatinposken avaaminen oli mahdotonta!
Kannen normaali kiristysmomentti on 7 Nm.
Nyt ei äijän käsivoimat riittänyt, vaan pultit piti avata mutterivääntimellä.
No aukesivat, mutta myös hajosivat kannastaan.
Sisäpuolisen öljynsuodattimen poistaminen on sotkuista puuhaa, kuten kuvasta näkyy.

















Pienen siivoamisen jälkeen, uuden suodattimen vaihto oli helppoa.
Suodatin näyttää olevan tässä vaiheessa löysältä, mutta kansi on kartio joka ohjaa suodattimen kohdalleen.

















Enää ei tarvinnut kuin tehdä itse lyhentäen pari rosterista kuusiokolopulttia.
Pitkä ristipäinen pultti jäi tekemättä, koska rautakaupoissa ei ollut sopivaa aihiota.
Kuuden millin pultti, jonka pituus on 85 mm ei ole helposti löydettävissä. Taitaa mennä Yamahalta pakko-oston puolelle.
Kone kuitenkin pelittää vaikka pultti onkin vähemmän kaunis.
Pultin momentista ei ole tietoakaan, koska tuollaista  rikkinäistä ei voi kiertää mihinkään järkevään momenttiin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti