maanantai 13. kesäkuuta 2016

Pääsuuttimen vaihto

Viimeeksi mainitsin 21.5 päivä ajetulla reissulla, että Patrickin Honda sammui kesken ajon. Seuraavana päivänä Honda röpötti kovasti ja sammui taas kesken ajojen. Heti sammuttuaan se lähti kuitenkin uudestaan käynttiin, mutta vaati välillä ryypyn käyttöä.
Otimme tuon projektiksi, mutta oireet olivat poistuvia ja heti palautuvia.
Aivan älyttömän vaikeaa määritellä mitään vikaa noilla ehdoilla!
Ensiksi katselimme seisontajalan katkaisijan. Sitten otimme bensatankin irti ja katselimme CDI boxin ja puolat. Tuon jälkeen irroitimme kaasuttajan.
Se ei oiken halunut irrota, koska ilmansuodatinkotelo oli sen tiellä. Havaisimme, että se oli asennettu paikoilleen ennen takapyörän ja lokasuojan asentamista. Kovin kurja juttu huoltoa ajatellen.
Ratkaisimme asian näin. Sahasimme ilmansuodatinkotelosta pois työkalukotelon. Jolloin saimme vedettyä ilmasuodatinkotelon sivusuunasta irti. Sitten saimme kasuttajan irti helposti. Kaasuttaja on Keihin ja vanhanaikainen ... mallia kohokaasuttaja. Siis kovin helppo ymmärtää.
https://en.wikipedia.org/wiki/Keihin_Corporation 
Puhdistimme sen kaasuttajanpuhdistusaineella. Ruuvasimme suuttimet myös irti ja havaitsimme, että pääsuutin oli kokoa 95, eli tulpattu jollekin alemmalle ajokorttiluokalle.
Oli syytä vaihtaa tämä pääsuutin hieman isommaksi. Ajokortit kun riitävät kaikkeen meillä.
Kuvassa kaasuttimen puhdistusaine, joka on helppokäyttöinen. Tarvitsee vain spreijata ainetta kaasuttimeen astian päällä ja antaa sotkut valua astiaan. 




















Vaihdoimme pääsuuttimen kokoon 97,5. Tämä käy hyvin 125-250 CC Honda Rebeleihin, siis jos niiden putket on avarrettu. Joissakin on tuliputken käyrissä kavennus haittana.
Kalifornian Hondassa Rebelissä on nykyisin kaksoiskaasuttaja. Tämä ohje ei tietenkään käy tähän malliin. Mutta jos vaihdetaan ilmasuodatin "Power filtteriin", niin pitää siirtyä "seuraavaan" suuttimeen, mutta se onkin aivan eri asia.
Tämä ei koskenut  meitä, mutta netistä löytyy siihenkin asiaa paljon.
Haimme uuden suutimen kaasuttuimeen Storm motorsista.


















Teimme vaihto työn molempiin Hondiin. 5€  pienistä osista on hieman huvittava. Mutta vehkeet alkoivat toimia paremmin kuin hyvin. Tässä ne vanhat "mopotulpatut" pääsuuttimet kokoa 95,  jotka toimivat jonkin maan ajokorttiluokka rajoittimena.
Potkua tulee myös piikkiluokassa, mutta tuskin tuo on siltikään mitään virittelyä nykyisin.
Rebel kun on harva lyöntinen. 
















Olemme koonneet ja purkaneet Patrickin Hondan palasiksi muutaman kerran löytämättä pyörästä mitään vikaa. Perjantaina purkasimme starttilukon ja vielä kerran ohjaustangon tappokatkaisijan uudestaan.
Päätin hajottaa tuon täysin osiin ja koota uudelleen. Patrick oli jo hieman skeptinen asian suhteen.
Taisi olla jo hieman väsynyt etsimään vikaa.

Kun tuon tein tuon, niin huomasin äkkiä vian ... tankokatkaisijan erässä osassa, joka oli osittain totaalisen piilossa.
Sinä oli se etsitty ongelma !!!
Sen vastepinnat olivat hapettuneet ja olivat osittain rasvan peitossa. Rasva on ilmeisesti siirtynyt sinne kaasukahvasta, joka ei oikeastaan tarvitse mitään voitelua.
Kokosimme pyörän jo perjantaina, mutta silloin oli liian kylmä testiajolle.

Tänään laitoimme Susannan Hondaan isomman pääsuuttimen. Työ kävi helposti ruutiinilla. Sitten läksimme testiajolle.
Patrickin Honda lähti kulkemaan ilman sammuilua.
Minä ajoin Susannan pyörällä, joka lähti kulkemaan kuin tykin suusta.
Tuli heti lisää tehoa ja vääntöä, sekä kiihtyvyyttä.
Jippii sanoisin minä !!!

Ps. En muistanutkaan kuinka hyvä ajettava tuo pyörä on. Kurvissa voi ajaa 45 asteen kulmassa kallellaan kaasu pohjassa.
Ei tulisi mieleenkään yrittää omalla Yamahalla tuota samaa.
Kerrassaan hieno pyörä !

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti