Syy on aika huvittava. Isännöitsijä oli hukannut meidän "mopo" yhteis´tallin avaimen.
Koska myöskin hävisin taloyhtiömme tallihaun, niin jälleen HD lähti Järvenpäähän, niin kuten ennenkin talvilevolle.
Hd on helppo ja nopea paketoida, koska siinä on litium akku. Se säilyttää virtansa talven yli ongelmitta. Muut HD : n talvilepo toimet ovat ne normaalit.
Honda Rebelissä on jokin kaasuttaja ongelma, joka pitäisi ratkaista talven aikana.
Sen akku on mallia hyytelö, joka on parannettu painos lyijyakusta.
Kuvissa perinteisen akkujen lataus lähtötilanne.
Jos joku ei tiedä miten perinteinen akkulaturi toimii, niin kerron sen nyt. Kun akku on irroitettu ja laturin johdot + ja - kytketty oikein ...
Niin ampeeri mittari näyttää laturin syöttövirran. Täydempi akku on lähellä 1 ampeeria. Nollaan ei vanha akku kykene enää menemään. Tuskin edes alussa uutena.
Toisin sanoen, mitä pienempi lukema, niin sitä täydempi akku on.
Honda Rebelin akun latauksen lähtö tilanne. Akkulaturi alkoi lataamaan tätä hyytelöakkua tilanteesta 2,5 ampeeria. Lopputulos oli hyvä tämän akun kohdalta.
.
Sitten Yamaha Virago 250 cc akkuun. Akku on mallia perinteinen, josta on otettava korkit pois ennen akun latausta. Lopuksi myös ehkä lisättävä kennoihin hieman akkuvettä.
Tämän akun lataus alkoi kohdasta 2,8 ampeerin teholla.
Aika tyypillistä, että tämä pyörä ei lataa kunnolla akkua, edes ajaessa. Se on tämän pyörän typpivirhe.
Litium akku olisikin paras apu tälle pyörälle.
Latasin tämän akun kohtaan 2 ampeeria. Ja jatkan tuota myöhemmin. Näin on parempi, kuin ladata akkua tunti tolkulla.
Yamaha Virago 535 akku säilytti paremmin virran. Se alkoi lataamaan akkua 2,2 ampeerin teholla.
Tämä tarkoittaa lyhyesti, että akku oli aika hyvässä virrassa
Ps. Jos on ylimääräistä rahaa kannattaa tietenkin siirtyä litium akkuihin, jotka ovat toistaiseksi kalliita sekä niiden laturit myös. Litium akkujen laturi on erilainen. Ne eivät ole yhteensopivia lyijy ja hyytelö akkujen kanssa
Litium akkujen ja laturien hinnat ovat tulleet kovasti alaspäin.
Niissä on tulevaisuus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti