keskiviikko 22. toukokuuta 2019

Kaksi Honda Rebeliä

Hieman johdantoa : Ostimme aikoinaan 2 Honda Rebeliä niin sanotuksi aloituspyöriksi. Ei tietenkään minulle joka ajoin suoraan ajokortin raskaalle moottoripyörälle vuonna 1970 alkuvuodesta.
Tämä idea koski vaimoani ja lapsiani, joista oli tulossa myös nopeasti motoristejä.
Rakastuivat jo lapsena moottoripyöriin. Kaikki heistä aloittivat skootterilla, mistä siirryttiin pian Rosannan Masa grossariin.( mini kisa pyörä)
Punainen Ferrari/Shell ja Masa oli niistä sen ajan vehkeistä erittäin kovia.
Viivalle tulijoita riiti. Eivät muuten pärjänneet.
Potutus pojilla oli suuri, kun niitä ajoivat tytöt.

Kovien pelien jälkeen siirryttiin laatikosta kasattuihin Honda Rebeleihin. Alunperin Tiian Rebel oli niistä se parempi. Lopulta oli/on Susannan Rebel se oikea ikiliikkuja sekä kahdesta varmempi pyörä.
Näin voi jopa paljon kokenut  jopa minä olla arviossa täysin väärässä !

Tiia tarvitsi kuitenkin itselleen matalamman pyörän ja siirtyi nopeasti Yamaha Viragoon.
Sen takia Tiian Rebel siirtyi Akille, jotta hän saisi näistä kahdesta sen paremman pyörän.
Kun Aki siirtyi HD : hen, niin hän kummisetänä antoi Hondansa Patrickille.
Se toimikin aikansa hyvin, mutta sitten siitä tuli yllättäen ns. "maanantai pyörä"
Olemme sitten 2 vuotta etsineet tuohon peräjälkeen syntyneitä mitä ihmeellisimpiä vikoja.Puuhaa ja ihmettelyä on riittänyt. Rahallisesti ei juuri mitään suurta, mutta kaikki on pitänyt purkaa ja koota uudelleen milloin minkin ihme vian takia.

Luulen, että jokin hätäisempi olisi laittanut tämän pyörän ankkurinpainoksi.
Luojan kiitos, että meillä on talli. Sellainen ei ole mikään itsestään selvyys Helsingissä.
Autotallit, kun ovat kovin harvassa täällä.
Jos asuisi maaseudulla olisin nostanut Hondan tuvan keskelle ja selvittänyt vian nopeasti.
Meillä Helsingissä tuo ei käy, koska autoni valtaa talvella tallin. " Kaikki mopot" ovatkin kuin sillit suolassa yhteisessä tallissa talviunilla. Niiden välissä ei mahdu tekemään yhtään mitään keskellä talvea.
On ollut mahdollista vain kesäisin perehtyä rauhassa Hondan kulloiseenkin ongelmaan.

Ehkä nyt pitäisi mainita, että ns. Akin pyörä on ollut ulkosäilyksessä, mutta Susannan pyörä on ollut Kesät-talvet aina tallissa.

Mistä johtuu tämä höpinä ...
Siitä tietenkin, että oli jälleen aikaa miettiä miksi Patrickin Honda Rebel ei toiminut kunnolla.
Saimme sen käymään hieman ennen pyörien talvilepoa. Tuolloin ei ollut siinä tyhjäkäynnin säätöä ollenkaan.
Oletimme tuosta viimeisen vian olevan kaasuttajassa. Talven aikana tuli sitten kahlattua jos jonkinlaista netti saittia.
Tämä AJS Honda Rebel kun ei ole identtinen Japanin tai Usa Rebelin kanssa. Niin ei myöskään niiden Keihin kaasarit.
Tuli sitten kahlattua YouTubea. Löysimmekin yllättäen sellaisen tiedon, että Honda Monkey tai Honda Gorilla kaasuttaja on saman mallinen, mutta AJS Honda Rebelissä lienee hieman isompi kooltaan.
Sitten löysimme kaasuttajan PDF hajoitus kuvan. Sen johdosta tiesimme mikä on mikäkin. Tosin eräällä samalla suuttimella oli 2 eri englantilaista nimeä.Se aiheutti hetkisen päänvaivaa.
Asia selvisi kuitenkin meille.

Sitten työhön  ... Ensin piti irrottaa kaksi satulaa, bensatankki, akku, akkuteline, ilmansuodatin ja sen kotelo, jotta voisi irrottaa kaasuttajan.
Erittäin mukavaa  ... vai mitä ?

Lopulta irrottaa kaasuttaja. Avata se ja puhdistaa kaasuttajan puhdistusaineella. Sitten irrottaa suuttimet.
Tuon kaiken tehtyämme ajoimme Stormille ostoksille vanhat suuttimet mukanamme.
Pääsuuttimen olimmekin vaihtaneet aikaisemmin isompaan. Stormilla koodilla Keihin EBC-KJ97 5. Vanhassa luki AB-97.5. Siis lienee se on sama.
Mutta vanha tyhjäkäynti suutin oli merkinnällä 38S  ! ?
Uusi  ProX Keihin mallia PRO-46 F037 5

Ostimme sitten sellaisen meidän ja henkilökunnan pitkän ihmettelyn jälkeen.
Kasaamisen jälkeen Honda käynnistyi. Tyhjäkäyntiruuvia piti kääntää kovemmalle ja seosruuvia hieman myötäpäivään.

Mitäs tuota sitten opimme?
Ainakin, sen että olisi pitänyt katsoa myös aikoinaan Susannan Hondan kaasuttajan suutimien numerot ja kirjaimet. Kun se pelitää edelleen, niin ei kyllä kannata tutkia toistaiseksi asiaa.

Kummia nuo kaasuttajat. Kuvassa vanhat suuttimet, jotka säilytän tietenkin.
Saas näkee kuinka jatkossa meidän käy. No ainakin pyörällä voi ajaa.
Tosin pidempi testiajo puuttuu. Se asia korjataan piakkoin ...













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti