tiistai 8. kesäkuuta 2021

Virago 250 jarrukenkien asennus

Palaan vanhaan asiaan, jolloin Tiian Viragon jarrukengät (takana) olivat loppuun kuluneet.
Niinpä edellisen kerran ostin tarvikeosat Motonetistä. Ne eivät olleet alkuunkaan miellyttävät.
Koska niiden kosketuspinta oli aavistuksen liian kova.
Tuo ongelma johtuu kaiketi EU säännöistä, jossa kiellettiin vanhojen jarrupalojen sekä jarrukenkien materiaalin käyttö.
Valmistajien oli siis pikaisesti keksittävä jotakin uutta materiaalia niiden tilalle.

Kun Tiia taas kerran valitti takajarrusta, niin tilasimme alkuperäiset Japanilaiset osat.
Toimitukseen kului vain viikko. Niinpä asensin ne paikoilleen yksin. Koska muilla oli töitä liikaa, niin en saanut keltään apua.

Ensin nostetaan pyörä ylös hyvin sidottuna. No tuo vaihe oli yksin kovin helppoa.
Irrotin satulalaukkujen alapään ja käänsin laukut ylös. Sitten sidoin ne toisiinsa, Nyt tuli työtilaa kivasti.


Purkaminen sujui hyvin itsekseen, koska tuo on oikeasti kovin helppoa.
Uudet jarrukengät näyttävät tältä. Kaksi jarrukenkää ja kaksi jousta.
Tarvikejarrukenkiin nähden nämä olivat nyt hinnaltaan lähes yhtä halpoja alkuperäisiin, joten rahan vuoksi ei kannata mennä vipuun.

Vaikkakin minä sain nämä aikaisemmat kovin halvalla ... Niin nyt hinnat ovat lähellä toisiaan parin euron päässä. Joten valinta olisi aina parempi alkuperäis osilla. Niin itse ja luulen että osittain myös tiedän Japanilais osista. Meillä kun Japanilaisia riitää, niin autoina ja moottoripyörinä sekä työkaluina. 

Hieman verrokkina on vasemmalla vanhat tarvikeosat ja oikealla Japanilaiset osat jo paikoillaan kannessa.
Huomattavana rakenteellisina ero on rungossa. Alkuperäis osan jouset ovat selvästi parempia.
Suurin ero on tietenkin jarrutuspinnassa.


Tähän asti kaikki sujui jo hyvin. Asennus sujuu niin, että jouset laitetaan paikoilleen ja palat ovat ennen asennusta 90 asteen kulmassa. Sitten vain käännetään nämä jousineen irrotettuun kanteen kuvan mukaisesti.
Mitään työkaluja ei tarvi tuohon.
Nyt vain asetetaan tämä kansi jarupaloineen irrotettuun takapyörään.
Ei tarvitse tuossakaan välissä mitään työkaluja.

Sitten alkoi ongelmat, ensinäkin sää oli todella kuuma, vaikka aloitin mukamas ajoissa aamulla.
Hikeä virtasi jo pelkästään tekemättä mitään.

Luulisi homman olevan yksinkertainen. Väärin ajateltu ! 
Nyt pitäisi saada rengas paikoilleen.
Ja sitten pujotella siihen ketjut ennen akselia ja muutamia prikkoja sekä holkkia.

Kaksin tämä työ on helppoa koska toinen voi pitää rengasta oikessa asennossa ja korkeudeltan sekä pituus suunnaltaan.

Työ aloitetaan koputtamalla akseli, läpi takahaarukan, johon sitten pujotetaan holkki, vasta sitten tulee rengas, jonka lävitse akseli on pujotettava. Ketjujen olisi suotavaa pysyä paikoillaan operation vuoksi  Teeppä tämä yksin !
Sitten akselin pitäisi jatkaa matkaa koputtamalla toisenpuolen haarukan lävitse.
Tuohon kuluu tuhottamasti aikaa verrattuma "pienen apulaisen" minuutti palveluun.

Tein sen sitten täysin itse. Ajoin tänään koeajon, jolloin huomasin akselin olevan hieman vinossa.
Löysäsin akselin ja koputtelin oikean puoleisen akselin pään hieman taaemmaksi.
Sitten kiristin akselin oikeaan asentoon sekä kiristin ketjut oikeaan kireyteen.
Helle saa kyllä aivot aika sekaiseksi keltä tahansa.

No joo, koeajo sujui hyvin ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa.
Uudet jarrut näyttävät olevan käytössä pehmeät, mutta jarruttavat niin kuin pitääkin.

Uskoisin meillä olevan taas hyviä ajoretkiä tiedossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti