tiistai 27. syyskuuta 2016

Säädettävät jarru- ja kytkinkahvat Viragoon.

Koska en ole suurin ihminen kooltaan suomessa, ja siksi sormeni ovat suhteellisen lyhyet.
Virago XV 535 DX 2003 vakiomallinen kytkinkahva on niin pitkällä, ettei normaalin "pienen" ihmisen kädet riitä kytkinkahvan painamiseen ...
Tai siis riittää, ...  mutta peukaloon tulee lähinnä rasitusvamma. Siis jotakin oli tehtävä !
Tilasin netistä uudet ja säädettävät kahvat.
















Jarrukahva istui heittämällä paikoilleen ilman ongelmia ja jarrun säätöä.
















Kahvan säädöt ovat helppoja, ei tarvitse, kuin valita säätö 1-6 välillä.
















Mitä uusilla kahvoilla saatiin aikaan ?
Näillä kahvoilla voidaan vaikuttaa kahvan ja tangon säätöetäisyyteen.
















Kytkinkahva ei istunut paikoilleen heti. Ensin tarvitsi viilata kahvan vastepinnoista maalit pois molemmilta puolilta. Noin 1-1,5mm.

Tuon jälkeen ajoin Akin kanssa noin 100 km testiajon.
















En ollut aivan tyytyväinen kytkimen toimintaan, joten meille kotiin päästyämme mietimme yhdessä ... missä vika ?

Pohdinnan jälkeen tänään päädyin viilaamaan maalit pois myös kahvan pystyvastepinnalta.

Ps. Tämä viilaaminen tarkoittaa  kytkinkahvan mustalta osalta pysty ja vaaka kohtaa, sekä pultin reikää.
Kahvan näkyviltä osilta ei tietenkään viilata maalia pois. Sitten laitetaan väliin vain vaseliinia.
Heti tuon jälkeen sain hienosäädettyä kytkimen kohdilleen. Testiajon jälkeen homma toimi kunnolla.
Ja jos ei toimi jatkossa, niin viilaan hieman lisää ... pikku juttu minulle.
Joka tapauksessa kahvat muuttuivat heti sormiystävälliseksi,  ja ovat toleranssiltaan minulle hyvät ... Pitää vain viilata heti maalit pois kaikista vastepinnoista.
Ongelmana lähinnä on että kahvoista tulee kyykkämäiset ja hätäisen sekä nopeat.
Mutta minkäs teet sille.!
Sormeni kiitävät kuitenkin tuosta uudistuksesta.
Kahvojen säädötkin ovat tarkemmat lyhyen säätövälin vuoksi.
Mutta, jos pitää säädön osoittamisen vapaalla, noin merkin keskipaikkeilla, niin kahvan hienosäätö toimii.

Ps. Tähän olisi toivonut jotakin ohjetta netissä ... ei muuten löytynyt. 
Mutta nyt tuokin on ratkaistu.
Maalilla on pilattu usein jengat ja tässä tapauksessa toinen kahva, mutta viilalla tuo ongelma hoitui helposti.
Kovin pienestä on toimivuus kiinni.
 















Sitten hieman uudempi kohta joka kannattaa myös lukea.

http://mckucko.blogspot.com/2018/07/yamaha-viragon-saatokahvat.html

3 kommenttia:

  1. Hei Vaimon 535 viragoon pitäisi tehdä kahvan vaihto. Miten osasit valita oikeat kahvat, mitkä on edes sinnepäin sopivat? Onko jonkun muun merkin kahvat? terv.Jone

    VastaaPoista
  2. Tilasin kahvat Ebaysta Honkongista.Ebay haku englanniksi. Sitten valitaan kahvan malli ja väri. Valitsin myöhemmin Tiian puörään punaiset kahvat samaa mallia,kuin minulla.Sopivat ainakin kunnolla.
    Kahvoista tarvitsee tietää vain että Viragon vuosimalli on sama,kuin kahvojen mainittu sopivuus on ebayssa.
    Suomessa säätökahvat ovat kalliita.
    Terveisin Ari

    VastaaPoista
  3. Hieman lisää asiaa nukutun yön jälkeen.Säätökahvat tulivat yleiseen myyntiin vasta aika myöhään. Joten nämä kahvat ovat uutta ja merkkikohtaiset. Ebay hakuun englanniksi Yamaha Virago 535 kytkinkahva. Jos valitset samanlaiset, kuin minun blogi kuvassani, niin sopivat varmasti. Ebayssa on myös melkein samannäköinen kahva, josta en osaa sanoa mitään.Kahvoja on mallia pitkä ja lyhyt,joista se pidempi on parempi(helpompi säätää)
    Kahvojen hinnat vaihtelevat jonkin verran. Kannattaa kuitenkin valita "palkittu huippu myyjä". Satamasta lähtevä tavara on tietenkin nopeampi. esim. Honkong
    Vain tyhmä ostaa Viragoon säätökahvat suomesta, jos edes löytää niitä.Hinta ebay on kolme kertaa halvempi ja laatu hyvä.
    Tiedän sen koska minulla ja Tiialla on nämä kahvat.
    Luottokortti on kätevin maksutapa.
    Terveisin Ari

    VastaaPoista