Niinpä suuntasimme kohti Pornaista mennäksemme Kesä Mopoon syömään.
Puolimatkassa Tiian pyörästä kuului jokin pamaus ja takajarrut katosivat.
Kokeilin niitä ja totesin niiden toimivan huonosti ja softina. Olin jo kerran aikaisemmin kysynyt Tiialta, että sinunko jarrut vinkuvat ? Sitten unohdin tuon kokonaan valitettavasti.
Koska etujarrut olivat timmit, niin "nilkuttelemalla" kykeni ajamaan edelleen.
Jaa, jos joku miettii mikä ongelma olisi ajella ilman toisia jarruja, niin kehoittaisin itse ajamaan Viragolla. Tämän takajarrut ovat käyttöjarruina. Vain hätänä tehostetaan etujarruilla. Koska kyseisen pyörän etujarrut ovat hätäiset ja etupää hieman nykystandardilla ajatelleen vikuri, niin en kyllä suosittele ajamaan pelkillä etujarruilla. Siinä on omat riskinsä.
Aloittelijan olisi hyvä pyytää hinuri paikalle.
Tiia hyvänä motoristina pärjäsi helposti noinkin. Paljon ajaminen helpottaa.
Saavuimme siis sittenkin Kesämopoon.
Aamupalaksi tilasimme kahvia, limonadia ja parit paniinit hiukopalaksi.
Istuskelimme sitten syötyämme terassilla nauttien lämmöstä.
Kunnes paikalle saapui 1 hevosvoimainen kauramoottori.
Oli sitten pakko ottaa kuva siitä.
Komea hevonen !
Tuolta sitten "nilkutimme" hitaasti minun säädellessä Tiian kokonaisvauhtia kohti kotia. Kilometrejä kertyi vain 93 tällä kertaa.
Jatkoa : Jarrukengät maksoivat Motonetissä vain 17€. Saimme ne siis ostettua vierestämme.
Ostin itselleni Motonetistä 4l litraa öljyä, koska oli ilmeisesti sen aika, oletin niin.
Patrick saapui talliin jelppimään. Viragossa on rumpujarrut takana. Joten jarrukenkien vaihtaminen edellyttää takapyörän kokonaan irroittamista.
Jarrurumpu sisälsi paljon ja paksusti jarrutomua. Kengät olivat Yamahan alkuperäiset.
Joten oletettavasti olivat alkuperäiset vuodelta 1999. Niissä oli kyllä pintaa jäljellä, mutta ne olivat melkoisen kiilottuneet.
Mainittakoon, että ostimme tuon pyörän vanhana. Ilman luvattua huoltokirjaa. Sellainen kyllä luvattiin, vaan emme saneet sitä ikinä !
Pieni petos ei ole haitannut koska pyörä oli muuten arvioiden hyvässä kunnossa.
Puhdistin rummun jarrusprayllä. No johan lähti melkoinen töhkävesi siitä irti ... vatiin tietty.
Vanhat kengät olin tietenkin poistanut ajoissa. Ne lähtevät ilman työvälineitä pois. Kun vain kääntää kenkiä jousineen noin 30 astetta pystyyn. Uudet laitetaan takaisin kunhan on ensin niihin kiinittänyt jouset paikoilleen. Väännetään niitä samalla tavalla pystyyn ja napsautetaan sitten ne vaakatasoon.
Suoritukseen kuluu vain pari sekunttia.
Sitten olikin se työläämpi juttu asettaa rengas, prikat ja akseli kohdilleen ketjuja unohtamatta.
Akseli kannataa voidella vaseliinilla kun se on kerran irti otettu.
Tässä Viragossa oli pieni sokka kiinteässä jarrutangossa. Sellaista kunnollista ja niin pientä, kun ei ollut mistään saatavilla.
Korvasin tuon patentin kunnollisella uudella nylock rosterimutterilla. Silloin ei sokkaa tarvita.
Sellainen vaihdetaan aina uuteen avattaessa.Tuosta ei tule juuri kuluja, mutta turvallisuus ennen kaikkea.
Omassa isommassa Viragossa on jarrutanko lukittu nylockilla. Silloin tuo pitää kelvata myös pikku Viragoon .
Ps. Lopuksi pitää muistaa jarrujen vaijerisäätö ja koeajo.
Nylock mutteri minun isommassa Viragossa
Kun kerran Mp-nostin oli raijattu esille, niin vaihdoin samalla kertaa öljyt omaan Viragoon.
Koeajo osoitti sen että uusilla öljyillä vapaavaihde löytyi heti, kun vanhoilla oli kovasti hakemista. Siksipä vaihdoin öljyt ennen virallista huoltoaikaa.
Tuon jarru ja öljynvaihdon kanssa turasimme 3h.
Lopputulos kyllä kannatti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti