tiistai 21. heinäkuuta 2015

Pyhtää

Johdantoa :
Kun vaihdoin eilen Tiian Viragoon rattaat ja ketjut, niin pääsin ajaamaan vain pienen testiajon.
Lyhyellä ajolla kaikki tuntui toimivan aivan kuten pitikin. Pikälle ajolle en päässyt, koska oli kaatosade haittana.
Lähdimme siis hyvillä mielillä ajomatkalle. Mutta kun piti siirtyä Itäväylälle, niin ei Tiian vaihteet menneet isommalle.
Vika oli tietenkin minun ja kurjan sään. Olin asettanut vaihdepolkimen pari pykälää väärin.
Vaihde poljin osui jalkatapin alareunaan.
Tuollaista on, jos äijän kenkää yrittää sovittaa "Ladyn" pyörään. Äijillä, kun on isommat kengät.
Kaivoin sivulaukusta työkalut. Mutta arvatkaa vain oliko mukana 9mm lenkkiavain.
Ei muuten ollut !
Tallilla toki on kaikki mahdollinen.
Minulla on mukanani 2 spesiaali avainta, joista vain toinen sopi polkimen pulttiin.
Syystä, että kyseisessä paikassa on kovin vähän tilaa.
Kuvassa ylempi  Cocraft avain, joka on ostettu Glas Ohlsonilta pelasti meidät pälkähästä.
Matka jatkui, mutta kiusallisen myöhässä, joka kostautui meille jälkeen päin ...

















Tuon pienen episodin jälkeen ajo sujui normaalisti. Pyyhälsimme suoraan tauotta Pyhtäälle.
Ensimmäinen retkikohde oli Pyhtään Pyhän Henrikin kirkko, joka on rakennettu 1486.
Äkkiseltään tuo vaikutti kovin kapealta ja korkealta.
















Kirkossa on keskiaikainen asehuone, jonka yläosa on kahdeksan kulmainen.
Asehuoneen katto on voimakkaasti kaartuvaa barokkityyliä.




















Kirkko yritti tehdä ilmeisesti "Pisat". ( Pisan kalteva torni )
1907 tarviittin kirkon tueksi graniittipilarit.
Näyttävät aika oudoilta, jollei tiedä mistä on kyse.
















Kirkon ikkunat ovat harvinaiset suomessa. Ne ovat myöhäis goottilaiset muodoltaan. 




















Ovi näytti tältä ...
Kirkko oli kiinnostava jo ulkopuolelta arkkitehtoonisesti. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti