Mootoripyörillä pääse sinne perille hiekkatietä pitkin.
Ajo-ohjeita tai viittoja ei juuri ole.
Sulut rakennettu Stocfors tehtaan toimesta noin vuonna 1903.
Kanavaa tai sulkuja tarvittiin merelle pääsyä varten ja että voitiin ohittaa Ståkafors koski.
Yläsulku ja sen takana padottu joki.
Sitten ylävirrasta saapui vene
Hetken seurattuamme Aki on jo koneen käyttäjänä.
Neljä patoluukkua pitää nostaa käsin veivaamalla ja antaa sitten välialtaan täyttyä vedellä.
Kun vesi on samalla tasolla voi portit avata ja ajaa veneen sisälle.
Sitten kun vene on altaassa, niin pitää portit ja patoluukut sulkea takanaan.
Sen jälkeen avataan neljä patoluukkua alasululta ja odotellaan veden laskua.
Tässä vene on jo laskenut osittain.
Vasemmalla olevista tikkaista näkee aikaisemman veden korkeuden.
Veden laskeuduttua merentasolle avataan portti tai kaksi, riippuen tietenkin veneen leveydestä.
Nyt on tie vapaa merelle ajoa varten.
Siellä paljon muutakin mukavaa katseltavaa.
Padon yläpuolella on ilmeisesti laiturin tolppiaa pollareinen ilman kantta.
Tämä oli hieno paikka missä viivyimme melko pitkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti