Johdantoa :
Joskus aikaisemmin Tiian piti vaihtaa Honda Rebel, Yamaha Viragoon.
Syy oli se, että hän on kovin lyhyt. Ja Virago on hänelle valmiiksi matalampi.
Nyt kun viimeksi tulimme takaisin pitkältä ajoretkeltä alkoi Tiian Yamaha pitämään ylimääräistä ääntä.
Ensin minä en kuullut tuota ääntä, mutta sitten kun otin kypärän pois päästä, niin kuulin tuon äänen.
Ajattelin äänen kuuluvan ketjuista.
Niinpä sitten tallissa nostin pyörän ylös ja avasin sen posken.
Siellä oli noin 3cm hiekan sekaista ketjuöljyä kiinteänä tervana !
Ps. Tässä välissä täytyy mainita, että ostimme tämän pyörän käytettynä.
Tämä kamala ja paksu tökötti oli kaivettava ensin mekaanisesti pois.
Tällaisen moskan keskeltä oli vaikea ymmärtää mikä on mikin.
Mekaaninen puhdistus antoi hieman järkeä tuolle kohdalle ...
White sprii puhdisti tuon alueen jo helpommin ymmärrettäväksi.
Viisas puhdistaa sen kohdan mitä haluaa huoltaa.
White sprii on muuten aivan kamalaa ainetta hengitettäväksi.
Vanha ja uusi ratas.
Vanhassa oli jokin "vauhtipyörä" systeemi kiinni rattaassa.
Siihen ylimääräiseen levitys osaan ottivat ketjut kiinni lopulta kuluessaan.
Tämä kuulemamme ääni johtui levitys osasta.
Uusi osa on paljon viisaampi. Eipä melua enää kuluessaan loppuun.
Huonona puolena asiassa, nyt pitää tietenkin tarkkailla itse rattaan kulumista.
Eturattassa on 16 piikkiä ( vakio määrä )
Uusi JT-eturatas 8,91€
Sitten vain uusi eturatas paikoilleen.
Rattaan kiinittämiseen tarvittiin "prikka" ja kaksi pulttia.
Tässä vanha takaratas on vielä paikoillaan.
Takarattaassa on 45 piikkiä ( vakio määrä )
JT-takaratas 22,41€
Tässä on uusi takaratas kiinnitettynä.
Seuraavaksi rasvasin akselin ja nostin renkaan paikoilleen. Akselin rasvaus on kovin järkevää tässä vaiheessa.
Uudet ketjut ovat DID
Vanhan ja uuden ketjun pituus on syytä mitata ennen asennusta.
Ketjuissa 114 lenkkiä. ( vakio määrä )
Maksoin X-rengas ketjuista 76,95€
Ketjut olivat toki kaikista hintavimmat, mutta ne oli syytä vaihtaa samalla kertaa.
Jälki huomio :
Taivuttaessani vanhoja ketjuja, niiden irrottamisen jälkeen eivät kaikki lenkit taipuneet kunnolla.
Alkuperäiset ketjut vuodelta 1998-99, olivat totaalisesti loppuun kuluneet.
Ps. Hinnan alennuksen 10% sain Motonetistä, kun liityin kanta-asiakkaksi.
Niittaamiseen tai ketjun katkamiseen tarvitaan DID työkalu.
Jollaisen ostin Motonetistä, samoin myös ketjut ja rattaat.
Rattaat ovat siellä hyvää JT metallin tuotantoa ja peräti halvat.
https://www.youtube.com/watch?v=EkY3Kd8Zgz0
Ketjut ovat vihdoinkin paikoillaan.
Nyt työ on valmis.
Varmaankin päästään ajamaan huomenna luulisin niin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti