torstai 24. toukokuuta 2018

AJS Honda Rebel

Johdanto :
Kun Japanilaiset lopettivat Honda Rebelin valmistuksen, niin he myivät halukkaille valmistus lisenssin ja tekniset piirustukset.
Yllättäen ensimmäinen ei ollut kehitysmaa oletuksista huolimatta vaan USA Kalifornian osavaltio !
Sitten annettiin lisenssi Kiinalaisille. He tekivätkin hetken oikeaa lisenssi moottoripyörää, mutta siirtyivät pian omiin piratti versioihin. Siellä, kun ei ollut sen kieltävää lainsäädäntöjä.
Tai sitten olematon valvonta.

Viimeiseksi tulee AJS yhtiö joka on tehnyt erilaisia lisenssi tai replika moottoripyöriä.  Koska Englannissa ihaillaan kaikkea vanhaa ja hyvin tehtyä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Replika
 
Niinpä meidän Honda Rebelit ovat sitten lopulta AJS-Honda Rebel.
 Kaikki maailman Honda Rebel moottoripyörät näyttävät jokseenkin identtiseltä. Vain muutamat ulkoiset osat ovat erilaisia.
Nyt törmäsimme ehkä ainoaan Rebelin sisäiseen osaan, joka on monessa lisenssi pyörässä erilainen. Tämä johtuu mahdollisesti erilaisesta valtioiden lainsäädännöistä.
 Kyse on nykyisistä pakokaasu/saaste määräyksistä, siksi niiden protokolla on kovin erilainen.
Tästä johtuen CDI box kaaos on taattu.


Nyt täytyy kertoa jotakin meidän ostamiemme Honda Rebelien  historiasta. Meidän pyörämme tuotiin  laatikoissa osina. Sitten ne varastoitiin Lohjalle.
Pyörät rekisteröitiin, mutta niitä ei ikinä kasattu ennen myyntiä. Näin ehkä ohitettiin tulevat uudet EU pakokaasu lainsäädännöt.
Lopulta ne myytin meille pari vuotta myöhemmin ... Ehkä noinkin voi tehdä hieman rimaa hipoen.


Saimme eilen Patrickin Hondaan tilaamamme osan.Tilasimme sen AJS yhtiöltä suoraan Englannista.
Kun vihdoin tajusimme oikean Pyörän valmistajan.
AJS ei kyllä lue meidän pyörissämme missään. Tämä on ollut meistä lähinnä kurjaa hapuilua. 
Uusissa  AJS Britti pyörissä on tämä kyllä näkyvillä tänä päivänä.

Lupasivat  tilaamamme osan kolmessa päivässä. Mutta osan tulemiseen kului vajaa 5 päivää. Kiitos nykyisen surkean Suomen postin palvelut.
Osa oli hyvin pakattu ja täysin sopiva meidän Hondaan Rebel versioon.


Lukijoiden pitää muistaa, että Honda Rebeleitä tehdään yhä monissa maissa lisenssillä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/AJS






Laitoimme tilaamamme CDI box Hondaan ja heti se lähti käymään. Luultavasti edellisessä Boxissa oli lämpö laajennus ongelma. Toisin sanoen kylmä juotos. Se toimi ja ei toiminut.
Näin emme voineet kartoittaa vikaa millään. Kun vika oli ja ei sitten ollutkaan jäähdyttyään.

Tämän etsiminen oli luultavasti minun/ meidän historian vaikein etsittävä ongelma !!!
Vei vain "vuoden ajan" etsiessä tätä. Tosin  talvella on täällä pyörät paketissa, joten meillä ei ollut mahdollisuutta tehdä talvityötä.

Teimme pitkällisen lämmitys testin ja typerää ajoa lähi maastosta. Koska oletimme pyörän taas hajoavan. Niin ei kuitenkaan käynyt ja nyt tallissa on ehkä toimiva Honda.

Kun oli muita töitä niin jätimme pidemmän testiajon toistaiseksi väliin. Teemme sen keskenämme, jos saamme yhteistä ajoaikaa.
Olisi aivan epätoivoista, jos vielä tulisi ongelmia.

Usa Box oranssi ei toiminut. Sen protokolla oli täysin väärä. Samoin kävi hienon alumiini kuorisen ja jäähdytys ritilöillä varustetun kisa/kilpailu box ... Myöskään se ei toiminut.
Tässä Hondassa toimi ainoastaan uusi musta  AJS Box.  Kuvassa on se vanha ja rikkinäinen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/CDI

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti