Melkein heti uuden asvaltoidun moottoripyörä parkin kohdalla oli Peterbilt. Se on meille suomessa harvinainen näky, koska Euroopan autot ovat parempia. Ammatti rekkakuljettajana olen ajanut kaikkea mahdollista pakettiautoa, kuorma-autoa ja rekkaa töikseni.
https://en.wikipedia.org/wiki/Peterbilt
No onhan tuo hieno kromeineen ja nukkuma hytteineen. Miten huoletonta on tuolla nukkua pakollisia ajotaukoja pitkien ajojen jälkeen.
Hytin takana on mini motorhome. Kiva lisä, mutta ei aivan tarpeellinen täällä suomessa.
USA :ssa tuolla nupilla hinatan lähinnä puoliperävaunuja.
Vanha tuttu Vanaja VAK- 4000 vuosimallia 1958. Moottorina Leyland 350/104A
https://en.wikipedia.org/wiki/Vanajan_Autotehdas
Bedford kuorma-auton muistan hyvin koska Hartwall limonaadi ja oluttehtaalla oli niitä käytössä. Auto oli pieni pyöräinen tähän verrattuna. Sen ongelma oli puuttuva nostoteli. Tuo tarkoittaa sitä, että joissakin lastaus tilanteissa kaupungissa Bedfordin vetopyörät jäivät roikkumaan ilmaan jalkakäytävän korotuksen takia. Sama ongelma oli minulla myöhemmin Ford Custom Cap kuorma-auton kanssa. Riitävällä vauhdilla tuosta ongelmasta selvisi kovin hyvin.Autoa piti ymmärtää.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bedford_Vehicles
Työpaikallamme ei ollut yhtään Scaniaa, ennen kuin hyvin paljon myöhemmin rekkaveturina. Arvostan sitä vasta toisena Sisun jälkeen. Sisu on autojen auto mielestäni. Mitä enemmän siinä oli kuormaa, niin parempi se oli ajaa. Kuljettajalle hyvä ja polisille ja lainsäätäjille painajainen.
Aikoinaan se oli sellaista kissa ja hiiri seikkailua.
Rekka Scania oli melkein hyvä meidän silloisissa super kuormissa. Hyvä auto aavistuksen kevyemmissä kuormissa.Sisu meni edelle paperi kuormissa.
Tässä kuvassa kuitenkin Scania Vabis 85 Suprer kuorma-auto.
Firmassamme oli myös Kontio Sisu, mutta sen ajoreitti ei innostanut minua. En siis ole ajanut tuollaista koskaan, vaikka olisi siihen ollut hyvä mahdollisuus töissäni.
Sen ajolinja oli lähinnä Helsingin keskustassa.
Kuka hullu haluaisi vapaaehtoisesti ajaa päivittäin ruuhkassa !
Minun ajatus oli ajaa pidempiä matkoja.
Kuitenkin Sisu Kontio jaksoi tehdä töitään jokseenkin ongelmitta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sisu_Auto
Sen keula ...
Toinen väri tästä sisu Kontiosta
Tämä Mercedes Benz ei kerro minulle juuri mitään ...
Rekka enoni, jonka kanssa kuljin, ajoi Vanajan jälkeen ensimmäistä Mercedes Benz nokatonta puoliperävaunu rekkaa.
Enoni tarjosi minulle sillä ajoa Keskon pihalla.
Ps. Valitan, että en osaa sanoa tuosta nokallisesta Mercedes Benz kuorma-autosta juuta tai jaata !
Sitten henkilöautoista :
Tämä Citroen oli aika vaikea määrittää, koska se poikkeaa muista melkoisesti.
Autossa ei ollut mitään speksejä tiedossa.
Oikein vanhoissa Citroen on jotakin samaa. Mutta myös paljon erilaista.
Auto on minulle kuitenkin tuttu lapsuudesta.
Jotakin erilaista :
Tuota vanhemmissa versioissa ei ollut noin massiivista takaluukkua. Niissä oli lähinnä renkaan malli takaluukussa.
Seuraava huomio oli, että aikalaiset autot olivat väriltään mustia. Tämä oli sininen.
Sen keula on todellakin erilainen muista vastaavista. Missään muissa autoissa ei ole vasemmalla olevaa merkkiä. Ajattelin tuon olevan ensin PP.
Väärinajateltu ! Koska se tarkoitaa 11B. Hyvin hämäävää !
Vastavista autoissa ei ole myöskään tätä hienoa keulakuvaa. Sekin askaroitaa minua.
Auto on kuitenkin Cirtoen Tracition Avant 11B
Tässä tämän kaunottaren keulakuva.
Sitten Venäläinen/Neuvostolitto UAZ
https://en.wikipedia.org/wiki/UAZ
Sama takaa päin nähtynä.
Toiselta sivulta ...
Teimme jo hiljalleen lähtöä :
Tietenkin sinne tuli ja meni paljon muutakin katsottavaa, mutta tämä tästä, näin lyhyesti.
Siirryimme pyörillemme, jossa näimme tämän pitkä keulan.
Kun ihmettelimme olisiko tuolla hankala ajaa, niin silloin omistaja saapui paikalle ja vastasi meidän kysymykseen.Kertoi tuon olevan myös laillinen.
Hän sanoi, että kaikkeen tottuu, mutta tämä pyörä ei sovi kaupunki ajeluun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti